Sloe



Rond 1955 zocht scheepswerf De Schelde in Vlissingen in het Zuid-Sloe naar mogelijkheden om een reparatiewerf aan diep vaarwater aan te leggen. Met de toegang tot het bestaande terrein in de binnenstad via de sluizen kon men niet langer de groei van de wereldscheepvaart bijhouden. Deze wens werd gecombineerd met reeds bestaande plannen ter verdere inpoldering van het Zuid-Sloe, die na de Watersnood van 1953 een nieuwe impuls kregen. Tegelijk bestond bij de provincie Zeeland de wens om een haven- en industriegebied aan te leggen, zonder dat daarvoor landbouwgrond opgeofferd zou moeten worden.

Het eerste deel van het gebied werd tussen 1961 en 1964 aangelegd. In 1961 werd begonnen met het uitbaggeren van de hoofdvaargeul, de huidige Sloehaven. Eind 1962 was de aanleg van de oeverwerken gereed, in de loop van 1963 werden de havendammen voltooid. Terreinen werden opgehoogd en het havenbassin en kades aangelegd. Tijdens een driedaags bezoek aan het Deltagebied opende Koningin Juliana op 2 september 1964 de Sloehaven, vanaf dat moment officieel Vlissingen-Oost genoemd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Sloedam de enige verbinding tussen het vroegere eiland Walcheren en het schiereiland Zuid-Beveland. De verbindingsweg was 1.200 meter lang en slechts 45 meter breed en was van groot strategisch belang. De Duitsers verdedigden de Sloedam daarom zeer fel.
In hun opmars tegen de Duitse bezetters poogden de geallieerde troepen in het najaar van 1944 Walcheren in te nemen. Het eiland was van grote strategische betekenis. Het invasieplan bestond uit drie stappen: landingen in Vlissingen en Westkapelle en een aanval op de Sloedam. Die verbond Walcheren met Zuid-Beveland en was daarom strategisch van belang. Op 31 oktober vielen de Canadese troepen de Sloedam voor de eerste keer aan. De Duitsers boden felle tegenstand. Uiteindelijk lukte het de geallieerden om in aanvalsboten de andere zijde van het Sloe te bereiken.

Canadese troepen

Aan de Postweg die parallel loopt langs de A58 bij het Mallardviaduct, vindt u in de gemeente Arnemuiden deze Gedenkplaats Sloedam ‘The Causeway‘ met vijf monumenten.
De Gedenkplaats met de vijf monumenten herinnert aan de flankerende operatie om de Sloedam en Walcheren tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij de Sloedam werd veroverd op de Duitsers. De naam van het later gebouwde viaduct voor de Sloelijn voor goederenvervoer van en naar Vlissingen-Oost, kreeg de naam ‘Mallardviaduct’ het Engelse woord voor `wilde eend’, de codenaam van operatie Mallard.













Operation Infatuate 
Walcheren - 1 to 8 November 1944


Reacties

  1. Zojuist is onder grote belangstelling het nieuwe monument voor de gevallenen van het 47th Royal Marines Commando ingewijd bovenop de overgang Kaapduinen. Nu luistert hij naar de Royal Marines Band op het plein in Dishoek, vlak bij de straat die naar zijn vader is vernoemd: kapitein John O. Forfar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten