Schepen ontgassen
Als een tankschip gelost heeft, blijft er een residu van de lading achter in de laadruimte en de leidingen. Voordat er een nieuwe lading ingenomen kan worden, moeten de restanten van de vorige lading eruit. Dat doet de schipper door met ventilatoren het residu de buitenlucht in te blazen. Om het proces te versnellen, worden ook tijdens de vaart de deksels van de tanks geopend. Vaak gaat het om vluchtige stoffen die gevaarlijk zijn voor gezondheid en milieu. Bovendien is het proces zelf niet zonder gevaar voor schipper, bemanning en omgeving.
Waarom is varend ontgassen een probleem?
Varend ontgassen is een risico voor alle inwoners van Nederland, in het bijzonder voor mensen die in de buurt van grote rivieren wonen en voor bemanningen die de stoffen vervoeren. Ook het milieu wordt erdoor belast. De reststoffen komen direct in het rivierwater en in de omgeving terecht. Een bijkomend probleem is dat ontgassen stank veroorzaakt voor mensen die naast of bij de plek wonen waar het plaatsvindt.
Om welke stoffen gaat het?
Er worden verschillende schadelijke stoffen vervoerd en ontgast. Benzeen is de belangrijkste. Benzeen staat hoog op lijst met kankerverwekkende stoffen. Het is een veel geproduceerde grondstof voor de chemische industrie. Benzeen is een kankerverwekkende stof die onder meer leukemie kan veroorzaken. Het speelt ook een rol bij andere vormen van kanker. Blootstelling aan een verhoogde concentratie benzeen kan bovendien problemen in het beenmerg, bloedarmoede en schade aan het hoornvlies veroorzaken.
Andere schadelijke stoffen die door ontgassing vrijkomen zijn: nafta, benzine, kerosine, ethanol en andere aardolieproducten.
Betrokken partijen |
Stop ontgassen
Net als de meeste binnenvaartschippers wil Ton Quist helemaal niet varend ontgassen. Maar de onbegrijpelijke regelgeving dwingt hem er soms toe. Hij maakt zich zorgen. Over Zeeland - ,,dat dreigt het afvoerputje te worden” – en de toekomst van zijn vak - ,,de machine komt straks heel langzaam tot stilstand.”
BeantwoordenVerwijderenAmsterdam-Rotterdam-Antwerpen, de route waarop in Nederland de meeste gevaarlijke goederen worden vervoerd. De enige plekken die daar overblijven om giftige dampen de lucht in te blazen, zijn de nieuwe Merwede vanaf Werkendam, het Hollands Diep overgaand in het Volkerak en de Rijn-Scheldeverbinding, én alle hoofdvaarwegen in Zeeland.
BeantwoordenVerwijderen