De Westerscheldetunnel

De Westerscheldetunnel zorgt voor een vlotte verbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland. Via een comfortabele en veilige rit door de tunnel sta je in slechts vijf minuten al aan de andere kant van de Westerschelde. Hieronder alle feiten en cijfers op een rij over deze onmisbare verbinding.
Het ontwerpen en bouwen van de Westerscheldetunnel duurde ruim 7 jaar.
  • Kosten: 750 miljoen euro
  • De Westerscheldetunnel is gebouwd door aannemerscombinatie Kombinatie Middelplaat Westerschelde: BAM Infrabouw BV, Heijmans NV en Voormolen Bouw BV (Nederland), Franki NV (Belgie), Philipp Holzmann AG en Wayss & Freytag AG (Duitsland)
  • De aanleg is uitgevoerd volgens de zogenaamde hydroschildmethode
  • Daarvoor zijn 2 tunnelboormachines gebouwd met een diameter van 11,33 meter en een lengte van 11 meter
  • De bouw van de boormachines duurde 15 maanden
  • De boormachines wogen samen 4.000 ton en kostten 90 miljoen euro
  • Het boren van de eerste tunnelbuis startte in juli 1999, twee maanden later begon het boren van de tweede buis
  • Er is geboord vanaf Terneuzen richting Zuid-Beveland
  • Per dag is gemidddeld 12 meter geboord
  • Elke tunnelbuis is opgebouwd uit 3.300 tunnelringen, een tunnelring bestaat uit 7 betonnen segmenten en een sluitsteen, in totaal zijn 53.000 tunnelsegmenten verwerkt
  • Gedurende de bouw was er voor een informatiecentrum voor geïnteresseerden
  • Op 14 maart 2003 is de tunnel geopend

Reacties

  1. In 2019 zijn er zeven tolvrije dagen. Op de volgende zaterdagen kun je gratis door de tunnel: 26 januari, 23 februari, 13 april, 14 september, 26 oktober en 23 november. Vanwege de herdenking van 75 jaar Slag om de Schelde is er bij uitzondering een extra tolvrije dag toegevoegd op zaterdag 31 augustus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog voor de provinciale verkiezingen in maart worden drie scenario's doorgerekend voor het verlagen van het tarief en/of het eerder afschaffen van tol in de Westerscheldetunnel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er rijdt steeds meer verkeer door de Westerscheldetunnel (WST). In 2018 steeg het aantal passages met 5,3 procent naar ruim 7,56 miljoen. Een record. Een jaar eerder waren het er 7,2 miljoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Westerscheldetunnel maakt zoveel winst dat de tol voor regelmatige gebruikers volgend jaar flink omlaag kan. Een andere mogelijkheid is de tunnel eerder tolvrij te maken. Met de huidige tarieven kan dat op zijn vroegst medio 2031.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twee personen zijn vanmiddag gewond geraakt bij een botsing in de westbuis van de Westerscheldetunnel (richting Terneuzen). Een automobilist reed achterop een bestelbus met aanhangwagen. Beide tunnelbuizen werden afgesloten, met kilometerslange files tot gevolg.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten