Verdwenen duikboot O16

Tewaterlating 27 jan 1936

De Scheldewerf in Vlissingen maakte in de jaren 30 in Vlissingen de meest innovatieve onderzeeërs ter wereld. Dat zegt archivaris Ron van Maanen naar aanleiding van de verdwijning van onderzeeër O16 van de zeebodem bij Maleisië. De duikboot verging in de Tweede Wereldoorlog en is nu spoorloos verdwenen. Zeer waarschijnlijk is de gezonken duikboot door een bergingsbedrijf gesloopt om als oud ijzer verkocht te worden.



"De O16 was het neusje van de zalm," zegt de Vlissingse archivaris Van Maanen. Hij schreef samen met Tobias van Gent, historicus in Middelburg, het boek 'Luctor et Emergo'. Daarin staat de geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen als bouwer van onderzeeërs beschreven.


De onderzeeërs werden gebouwd op de plaats waar nu de parkeergarage staat in het centrum van Vlissingen. "Daar was de hal waarin ze gemaakt werden en als ze dan afgebouwd waren, werden ze naar de zuidhelling gesleept door een locomotief," zegt Van Maanen. De vaartuigen werden opgebouwd met ringen die aan elkaar werden gelast. De O16 was 76 meter lang en had 36 tot 42 man aan boord. In totaal werden er 21 onderzeeërs gebouwd bij de Schelde.

De eerste reis, de shake down zoals dat in onderzeebootjargon heet, ging naar Amerika. Vervolgens ging de reis terug naar Lissabon. "Daar was een Portugese admiraal helemaal lyrisch over de O16 vanwege de ruimte aan boord en de accommodaties voor de bemanningsleden," vertelt Van Maanen. Vervolgens ging het vaartuig in 1939 naar Nederlands-Indië.

Traces of war in Zeeland

Reacties

  1. De Russische onderzeeboot Foxtrot is vanmorgen weggesleept uit de haven bij de NDSM-werf in Noord. Het schip wordt naar een haven in Vlaardingen gebracht. Daar wordt het gesloopt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten