Verdwenen duikboot O16
Tewaterlating 27 jan 1936 |
"De O16 was het neusje van de zalm," zegt de Vlissingse archivaris Van Maanen. Hij schreef samen met Tobias van Gent, historicus in Middelburg, het boek 'Luctor et Emergo'. Daarin staat de geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen als bouwer van onderzeeërs beschreven.
De onderzeeërs werden gebouwd op de plaats waar nu de parkeergarage staat in het centrum van Vlissingen. "Daar was de hal waarin ze gemaakt werden en als ze dan afgebouwd waren, werden ze naar de zuidhelling gesleept door een locomotief," zegt Van Maanen. De vaartuigen werden opgebouwd met ringen die aan elkaar werden gelast. De O16 was 76 meter lang en had 36 tot 42 man aan boord. In totaal werden er 21 onderzeeërs gebouwd bij de Schelde.
De eerste reis, de shake down zoals dat in onderzeebootjargon heet, ging naar Amerika. Vervolgens ging de reis terug naar Lissabon. "Daar was een Portugese admiraal helemaal lyrisch over de O16 vanwege de ruimte aan boord en de accommodaties voor de bemanningsleden," vertelt Van Maanen. Vervolgens ging het vaartuig in 1939 naar Nederlands-Indië.
Traces of war in Zeeland
De Russische onderzeeboot Foxtrot is vanmorgen weggesleept uit de haven bij de NDSM-werf in Noord. Het schip wordt naar een haven in Vlaardingen gebracht. Daar wordt het gesloopt.
BeantwoordenVerwijderen