Zandkreeksluis
Schutsluis Zandkreek |
Zandkreekdam (1957-1960)
De aanleg van de Zandkreekdam was de eerste fase van het Drie Eilandenplan: het verbinden van Walcheren, Noord-Beveland en Zuid-Beveland. Dit plan bestond al langer en had toen vooral landaanwinning als doel. Door de ramp van 1953 werd het plan eindelijk uitgevoerd, met nu als belangrijkste doel een grotere veiligheid. De Zandkreekdam is een secundaire afsluitdam van 830 meter tussen Noord- en Zuid- Beveland. Deze diende om de veranderingen in het stroombeeld in de Zandkreek tegen te gaan nadat de Veerse Gatdam zou worden gesloten. De aanleg bestond uit de bouw van een schutsluis met een verbindingsdam naar Noord-Beveland, een mijnsteenkade aan de Zuid-Bevelandse zijde waardoor het 160 meter brede sluitgat Zandkreek overbleef. Hierin werd een serie eenheidscaissons afgezonken.
Damvak met schutsluis
De aanleg van de bouwput voor de schutsluis begon in 1957 op het schor voor de Noord-Bevelandse kust. De bouwput, het toekomstige sluisplateau, werd met een korte dam met de Noord-Bevelandse oever verbonden. In 1958-1959 werd in de bouwput een schutsluis gebouwd. Door de dam en de schutsluis was de Zandkreek al met 300 meter versmald. De basculebrug over de schutsluis werd op 21 oktober 1959 door de drijvende bokken Kolossus en Simson op zijn plaats gebracht.
Sluitgat Zandkreek
Aan de Zuid-Bevelandse zijde was inmiddels een mijnsteenkade aangelegd. Zo bleef nog een 160 meter breed sluitgat in het diepste deel, de Zandkreek, over. Hierin werd een drempel aangelegd voor de plaatsing van twaalf eenheidscaissons. Tussen 29 april en 4 mei 1960 werden de caissons geplaatst. Meteen werden ze met twee meter verhoogd en begonnen zuigers zand tegen de caissons op te spuiten. Dat gaf de dam zijn huidige vorm.
Opening
Op 18 mei 1960 reed Koningin Juliana tijdens een bezoek aan Zeeland in een jeep over de dam van Noord- naar Zuid-Beveland. Op 1 oktober 1960 kon de hoofdrijbaan door de Commissaris der Koningin jhr. mr. A.F.C. de Casembroot voor het wegverkeer worden geopend.
Zandkreeksluis
De schutsluis in de Zandkreekdam doet tevens dienst als spuisluis voor het water in het Veerse Meer. Door de grote populariteit van het Veerse Meer onder watersporters wordt de Zandkreeksluis in de zomermaanden zeer intensief gebruikt. Het is tegenwoordig een belangrijk knelpunt in de noord-zuid-verbinding Bruinisse-Zierikzee-Goes.
Spuisluis
Eindeloos eiland "Noord-Beveland" |
In 2002 werd in de Zandkreekdam begonnen met de bouw van een spuisluis, een doorlaatmiddel in de vorm van een ‘hevel’ met twee kokers. Hiermee kan bij ieder tij zo’n veertig kubieke meter schoon water per seconde vanuit de Oosterschelde het Veerse Meer instromen. De aannemersgroep Combinatie Zandkreekdam verwijderde hiervoor twee in 1960 caissons geplaatste caissons. Het werk werd half 2004 opgeleverd.
Zuid-Beveland , juist over de sluis !
Katseveer |
Een van de PSD-boten tegen de aanlegsteiger van Katseveer. Het systeem van ‘zijlader’ is duidelijk zichtbaar.
Katseveer 2008 |
Restaurant |
Veerse Gatdam (1958-1961)
De Veerse Gatdam is een primaire afsluitingsdam van 2,8 km tussen Noord-Beveland en Walcheren. Met de sluiting van de Zandkreek en het Veerse Gat was het Drie Eilandenplan, de verbinding tussen Walcheren en Noord- en Zuid-Beveland, voltooid. De afsluiting van het Veerse Gat bestond uit de aanleg van een damvak over de Onrustplaat en de sluiting van het overblijvende sluitgat Veerse Gat.
De Zandkreeksluis ligt in de Zandkreekdam, die Noord-Beveland en Zuid-Beveland met elkaar verbindt. Voor de sluis liggen beweegbare bruggen met een doorvaarthoogte van NAP +7 meter aan de kant van de Oosterschelde, de brug aan het Veerse Meer heeft een doorvaarthoogte van NAP +3,8 meter. Tijdens laagwater ligt peil 1,5 meter lager en met hoogwater 1,5 meter hoger. De sluis wordt gratis bediend tussen 6 en 24 uur. Vanaf windkracht 7 wordt de brug aan de Oosterscheldezijde niet meer bediend.
Beoordeling Katseveer |
Als de gemeente wil dat de voormalige veersteiger bij Katseveer wordt opgeknapt, mag ze wel een flinke subsidiepot opentrekken. Dat zegt eigenaar Jeroen Gelok. Hij heeft op dit moment geen plannen om het gevaarte te restaureren.
BeantwoordenVerwijderenNaar liefde is het vaak zoeken, en dat geldt ook voor Katseveer. Het restaurant dat dertien jaar onafgebroken is onderscheiden met een Michelinster, laat zich niet makkelijk vinden. Via een aanhangsel van de Deltaweg zetten we koers richting het water, maar dan... onverlichte, doodlopende paden. Op goed geluk rijden we verder en warempel, we remmen net op tijd.
BeantwoordenVerwijderen