Sas van Gent

https://www.vvvzeeland.nl/nl/eilanden/zeeuws-vlaanderen/dorpen-en-steden/sas-van-gent/
De 'Schepentrekker' herinnert aan de zware arbeid van vervlogen tijden.
Sas van Gent is een historisch plaatsje aan de Belgische grens en maakt deel uit van de gemeente Terneuzen op Zeeuws-Vlaanderen. Het mooie, oude vestingstadje telt ongeveer 3.600 inwoners en ligt op ca. 20 km. van Hulst en 25 km. van Gent.
De geschiedenis van Sas van Gent heeft alles te maken met de zoektocht van de stad Gent naar een verbinding met de zee. In 1251 was Gent verbonden met het Zwin via de Lieve. Dit kanaal begon bij het Gravensteen en liep naar Damme.
Na de verzanding van het Zwin in de 15de eeuw moest er een andere uitweg worden gevonden.


In Sas van Gent ligt het Industrieel Museum Zeeland. Het is gevestigd in de voormalige suikerloods van de Eerste Coöperatieve Suikerfabriek aan de Westkade. Hier vind u een fraai overzicht van de industrialisering van Zeeland, waar Sas van Gent, dat vanwege haar ligging aan het kanaal, een centrum van vormde. Tijdens de industriële revolutie tussen 1870 en 1910 werd Sas van Gent (betekoppenstad) de thuishaven van een groot aantal bedrijven zoals de NV Zeeuwse Beetwortel-Suikerfabriek (1872), de Walzemolen (1893) en de Eerste Nederlandse Coöperatieve Beetwortelfabriek (1899). Beetwortel is de naam die in die tijd werd gebruikt voor suikerbiet.
Hoewel een deel van die bedrijven zijn verdwenen zijn er anderen voor in de plaats gekomen. Cargill is een producent van zoetstoffen en zetmeel. Feralco Nederland BV is een toonaangevende producent van chemicaliën voor de behandeling van industrieel en huishoudelijk afvalwater.




Vanwege de drukte die de industrialisatie met zich mee bracht werd er zelf een spoorlijn aangelegd. De lijn liep van Gent naar Terneuzen en had een halte in Sas van Gent. Het station werd gebouwd in 1869. Aanvankelijk was er redelijk druk verkeer van personen, maar vanaf het moment dat de wegen beter werden en door de opkomst van de auto, liep het aantal passagiers snel terug. Het stationsgebouw werd in 1939 gesloten. In 1965 werd het gebouw gesloopt.




Van de vestingwerken is het voormalige bolwerk 'Generaliteit' met een achtkantige molenromp nog over.
Aan de Westdam ligt de toegang tot het Onderaards Gangenstelsel van het voormalig Bolwerk Generaliteit, één van de zeven bolwerken die de vesting Sas van Gent telde. Onder begeleiding van een gids kan het Onderaards Gangenstelsel bezocht worden. De gangen zijn gerestaureerd en dienden vroeger als opslagruimte voor munitie.


Rijksmonument

Reacties

  1. De grote onderhoudsbeurt die de monumentale Cuyperskerk aan de Markt in Sas van Gent sinds eind maart ondergaat, bereikt vrijdagochtend een nieuw hoogtepunt. 07-11-2018

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vol trots heeft het Industrieel Museum Zeeland in Sas van Gent gisteren een groot geschenk aangenomen.
    De prachtige stoommachine, die al enkele jaren in het museum staat te pronken, is eindelijk echt in Sasse handen gekomen. De Vrienden van het Industriemuseum Gent droegen het erfstuk, in 1911 in Gent gemaakt voor de Cokesfabriek in Sluiskil, over. Vrijwilligers Jan de Feijter (rechts op de foto) en Johnny Beterams zetten daarna het pronkstuk in werking. Uren en uren hebben ze eraan gepoetst en gesleuteld. Hoeveel uren precies, dat hebben ze nooit bijgehouden. ,,Anders waren we aan onszelf gaan twijfelen.”

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten