Marifoon aan boord – Feiten en fabels

Feiten en fabels over marifonie

  • Ik heb wel  marifoon aan boord, ook indien ik alleen uitluister heb ik een certificaat nodig. Feit/Fabel.
Klopt, ook de hoorn eraf schroeven werkt niet. Zodra je een marifoon (zendinstallatie) aan boord hebt dan moet je in het bezit zijn van een marifoon certificaat.
  • Ik heb een marifoon met een rode knop dus ik moet in het bezit zijn van Marcom-B   Feit/Fabel.
De marifoon met een rode knop is een zogenaamde combi marifoon. Deze is gewoon als binnenvaart marifoon te gebruiken. Indien je alleen het ATIS nummer inprogrameerd, dan is de zeevaart optie uitgeschakeld (de rode knop werkt niet) en mag je deze marifoon gewoon gebruiken met je basiscertificaat.
  • Ik ga op zee varen, dus ik heb niets aan een binnenvaart marifoon. Ik moet een marifoon hebben voor op zee.  Feit/Fabel.
De meeste marifoons voor de pleziervaarder zijn zowel te gebruiken in de binnenvaart- als in de zeevaart stand. Gebruik je de marifoon in de zeevaart stand dan moet je het MMSI nummer (laten) inprogrammeren en moet je in het bezit zijn van Marcom-B. Het blijft dezelfde marifoon, je bereik wordt niet groter. Het voordeel is dat je bij calamiteiten de rode knop mag gebruiken zodat je de grote zeeschepen kan waarschuwen. Daarna doe je alsnog de noodoproep op kanaal 16.




Marifoon en maritieme zendapparatuur instellen

Voor- en nadeel marifoon aan boord

Nadelen
  • Sinds 2016 moet je een jaarlijkse bijdrage voor het gebruik van de frequentieruimte betalen (31 euro).
  • Er moet altijd iemand aan boord zijn met een bedieningscertificaat marifonie.
Voordelen
  • Vaar je op de ruimere binnenwateren  en op zee zelfs zo’n 20 á 30 mijl uit de kust dan heb je bij eventuele calamiteiten, direct contact met het kustwachtcentrum.
  • Vaar je op de binnenwateren kun je direct de (grote) schepen die bij jou in de buurt varen oproepen.
  • Bij de drukke kruispunten van rivieren en kanalen vind je verkeersposten. Daar kan je via de marifoon advies vragen bij oversteken.
  • Ben je in het bezit van een marifoon certificaat, dan mag je ook AIS aanschaffen.
Marifoon kanalen

Voor pleziervaartuigen tot 20 meter mag u een draagbare marifoon (portofoon of handheld) op Nederlandse binnenwateren gebruiken. Voor pleziervaartuigen langer dan 20 meter is een vaste marifoon verplicht. Portofoons moet u registreren in het gebruikersregister. Hiervoor heeft u minimaal een basiscertificaat marifonie nodig. De ATIS-code die u krijgt, programmeert u in uw portofoon. Als u een portofoon niet aan boord gebruikt heeft u een vergunning nodig.

Reacties