Sluizen
De beroepsvaart gaat voor
Maak ruimte voor de beroepsvaart en laat deze voorgaan, tenzij anders wordt aangegeven. Een groot schip heeft even tijd nodig om af te meren. We vragen de beroepsvaart de schroeven in de sluis uit te zetten. Zo komen andere vaarweggebruikers niet in hun schroefwater terecht, waardoor zij de controle kunnen verliezen.
Vaar zo ver mogelijk naar voren
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
Zet de lijnen niet te strak
Maak het schip voor én achter vast. Zet de lijnen niet te strak, zodat de boot mee kan vieren als het water zakt of stijgt. Zet dan de schroef uit.
Luister naar de sluismeester
Goed met elkaar communiceren is belangrijk. Heeft u een marifoon, luister die dan uit. Volg de aanwijzingen van de sluismeester op.
De beroepsvaart gaat ook eerst naar buiten
Wacht ten slotte met uitvaren totdat de beroepsvaart de sluis uit is. Overigens scheiden we waar mogelijk de beroepsvaart en de recreatievaart in de sluis.
Wachten bij rood en rood/groen licht
Een rood licht op het water betekent net als op de weg dat u moet wachten. Wanneer de lichten rood/groen branden, is dit het teken dat de sluis spoedig open gaat. Schippers moeten nog wel even wachten op groen licht, maar kunnen zich startklaar maken om de sluis in te varen. Als het licht eenmaal op groen springt, mogen zij de sluis in varen.
Bruggen
De Beaufortsluis bij Walsoorden heeft vandaag de prijs voor best gerestaureerde sluis van Nederland gewonnen. De stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland (HSSN) heeft de prijs vandaag overhandigd aan waterschap Scheldestromen.
BeantwoordenVerwijderenDe bouw van een Nieuwe Sluis bij Terneuzen heeft te maken met een tegenvaller door strengere kwaliteitseisen voor grond die vrijkomt bij het werk.
BeantwoordenVerwijderen