Zierikzee

Het stadssilhouet wordt beheerst door de Sint Lievensmonstertoren. Die naam is voor de inwoners veel te lang; voor hen is het de Dikke Toren. Tussen de vele monumenten die Zierikzee rijk is, neemt deze reus een bijzondere plaats in. Met z’n ongeveer 62 meter steekt de onafgebouwde kolos fors de lucht in. De toren is het symbool van durf en eigenzinnigheid. Voor de Zierikzeeënaars heeft de Dikke Toren vooral gevoelswaarde. Wanneer de toren weer in het vizier komt na een lange reis, pas dan voelen zij zich weer echt thuis. Als trouwe wachter bleef de toren waar de tonelen wisselden. Tijden van welvaart werden afgewisseld door tegenslagen in de vorm van overstromingen en soortgelijk onheil. Belegeringen door Spanjaarden, Fransen en Engelsen gingen aan de dikke kolos voorbij. Hij bleef op zijn post als het schijnbaar altijd blijvende element. De welvaart die Zierikzee vooral in de 14de eeuw kende, vond haar weerklank in een imposante kerk. Dit laat-gotische bedehuis was de grootste kerk van Zeeland.


Nobelpoort


Historische poorten

Drie van de Middeleeuwse havenpoorten van Zierikzee zijn goed bewaard gebleven. Je kunt
door de Nobelpoort, Noordhavenpoort en Zuidhavenpoort lopen. Het zijn stuk voor stuk imposante poorten met torens erop. Ze stammen uit de veertiende eeuw. De stadsverdediging werd toen grondig aangepakt. De Nobelpoort heeft twee torens. Volgens de overlevering is een daarvan met een kleine knik gebouwd omdat de poort gebouwd werd op initiatief van twee nobele dames waarvan er een behoorlijk krom liep. De Noordhavenpoort en Zuidhavenpoort beschermen samen de haven. De Zuidhavenpoort bestaat uit een flinke toren. De noordelijke variant is net iets minder imposant, maar heeft er waarschijnlijk vroeger net zo groot uitgezien. Tussen de poorten ligt een brug met mooi uitzicht over de haven.


Stadhaven Zierikzee

De haven speelde eeuwenlang een belangrijke rol in Zierikzee. De stad verdiende zowel aan de handel als de visserij. Je kunt niet om de haven heen bij een bezoek aan Zierikzee. Je kunt er langs wandelen, een terrasje pakken, of iets meer meekrijgen over de historie bij Museumhaven Zeeland. Je vindt er klassieke Zeeuwse platbodems en andere historische schepen en je kunt een rondvaart maken. Je krijgt er niet alleen iets mee over de historie van Zierikzee, maar over de hele Zeeuwse scheepvaart.



Historische monumenten


Zwarte bladzijde Zeeuwse geschiedenis blootgelegd

Reacties

  1. De subsidiepot van de provincie is leeg en dus moet herstel van het Blauwe Bolwerk in Zierikzee nog een jaartje langer wachten. De oude vestingmuur verkeert in deplorabele staat, maar is er volgens gemeentewoordvoerder Toon Wandel niet dusdanig slecht aan toe, dat uitstel voor problemen gaat zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laagje voor laagje onttrekken de steigerbouwers van Leenhouts de Dikke Toren aan het zicht. De zuid- en westgevel van het 15e-eeuwse bouwwerk hebben zwaar te lijden van wind en regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bomexperts, politici en milieuorganisaties maken zich ernstige zorgen over 30 miljoen kilo levensgevaarlijke munitie die al tientallen jaren ligt te roesten voor de kust van Zierikzee. Verschillende deskundigen zijn het erover eens dat de munitie giftige stoffen gaat lekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rol voor rol hult de Dikke Toren van Zierikzee zich in een wit doek. Opeens steekt het onmiskenbare baken van de monumentenstad niet meer zo scherp af tegen het wolkendek. Alsof het eeuwenoude bouwwerk zich wil camoufleren voor de nieuwe stroom toeristen, die woensdag massaal op gang lijkt te zijn gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat vloedplanken en mest niet meer genoeg waren om de Zierikzeese straten te beschermen bij hoogwater, werd bij de Ramp heel erg duidelijk. Om de stad te beschermen werd daarna begonnen met de bouw van de Keersluis. Die bestaat nu zestig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Dikke Toren in Zierikzee bereikt 29 november even haar oorspronkelijk bedoelde hoogte. Met lasers wordt zichtbaar gemaakt hoe het bouwwerk er had komen uit te zien, als de stad aan het begin van de zestiende eeuw nog genoeg geld over had gehad voor dit prestigieuze bouwwerk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten